Hukum Labur amp Berniaga Forex (Forex Trading) Zaharuddin Abd Rahman Saya ingin minta pihak ustaz untuk menerangkan tentang pelaburan tukaran matawang asing dan juga perniagaan Forex. Bagaimana pula jika saya melakukan transaksi sendiri dengan berbekalkan analítico sendiri atau yang disediakan oleh corredor dengan melayari internet. Kemudian memperolehi untung dari jualan dan belian matawang asing ini. Terima kasih Bagi menjawab soalan ini, y un peru memahami dua jenis perkara iaitu: - 1 - Melabur wang ringgit y un dalam satu syarikat yang memperolehi untung melalui FOREX. 2- La plataforma de satén de Melantik atau syarikat untuk menjalankan jual beli wang asing dan simpan. Semua transaksi dijalankan oleh anda sendiri, syarikat hanya menyediakan plataforma de mengambil upah perkhidmatan sahaja. Pertama. Hukum bagi melabur dentro Syarikat yang FOREX menjalankan: Forex (Foreign Exchange) atau yang Lebih dikenal dengan Perdagangan Mata Wang Asing Ia merupakan Suatu jenis Perdagangan / transaksi yang memperdagangkan matawang Suatu negara terhadap matawang negara lainnya yang melibatkan Pasar-Pasar matawang utama di dunia Selama 24 Mermelada secara berterusan. Benar, memang FOREX matawang adalah diharuskan, tetapi keharusannya tertakluk kepada sejauh maná ia menurut garis panduan yang dikeluarkan dari hadith Nabi yang sohih. Iaitu: - a - Ditukar (serah dan terima) dalam waktu yang sama ia disebut dalam hadis sebagai yadan bi yadin. Dalam bahasa Inggerisnya adalah sobre la base del terreno. Ia datang banyak ha sido antara yang paling utama adalah:. . . . . . . . . Ertinya. Emas dengan Emas (ditukar atau diniagakan). Perak dengan Perak, Gandum dengan Gandum, Tamar dengan Tamar, el garam dengan Garam mestilah sama timbangan dan sukatannya, dan ditukar secara Terus (pada masa satu) jenis dan sekiranya berlainan, maka berjual-belilah kamu sebagaimana yang disukai (Riwayat musulmana, hay 4039 sin Hadices 11/9). B - Nabi bersabda: - Ertinya. Sesungguhnya Rasulullah s. a.w berkata. Pertukaran Antara perak dan emas adalah Riba kecuali jika ia dilakukan serentak secara (sera, terima dentro de satu masa) (Riwayat musulmana, hay 1586, 3/1209) c - Manakala pembelian secara Hutang dari Salah satu Antara Dua pihak adalah haram berdasarkan hadis: - Ertinya . Rasulullah a través de la melancolía de los dioses en el perak secara berhutang (Riwayat al-Bujari, no 2070, 2/762) Hadis-hadis di atas menyebut perhal displin islam dalam pertukaran emas dan perak. (Billete de banco) juga adalá sama displinnya dengan emas perak disebabkankan nilai dan fungsinya sebagai medio de intercambio. Sinónimos (Español) para "Transatlántico" es accesible para poder reproducir en el idioma original. Demikian keputusan Majlis Fiqh Antrabangsa dan juga Majlis Kewangan Islam Antarabangsa di bawah AAOIFI. FOREX dentro matawang yang diuruskan oleh Syarikat konvensional sudah pasti tidak Akan menjaga syarat ini kerana kebanyakan FOREX yang dijalankan oleh institusi Konvensional adalah lsquoForward de divisas Forex atau yang menggunakan lsquoValue hacia adelante (je de calificación masa hadapan) tergolong yang dentro de Riba Nasiah. Mereka juga kerap menggunakan SWAP, Opciones de lain-lain instrumento yang tidak halal di sisi Shariah. Instrumen-instrumen tadi tidak memenuhi syarat Islam iaitu serah terima atau disebut qabadh dalam Islam secara benar hakiki atau hukmi pada waktu yang sama. Masalah dalam implementasi FOREX adalá bertangguh dalam penyerahan dari kedua-dua pihak. Tatkala itu aqad menjadi batal (Radd al-Muhtar ala ad-durr, 4/531). Clasificación no saya nafikan, bahawa terdapat sesetengah Institusi Kewangan Islam yang melakukan divisas ini setelah mendapatkan kelulusan Majlis Penasihat Sharia mereka, Namun semua mereka hanya terlibat dentro de FOREX jenis SPOT dan bukannya jenis lsquoForward jika adapun jenis hacia adelante ia menggunakan konsep Al-WAD atau unilateral Promise dan ia Telah disepakati keharusannya. Apa yang pasti, Majlis La shariah merece un buque y un buque en el buque secara bebas begitu sahaja. Justeru MELABUR MÓVAL (BEERTI ANDA MELABUR DAN KEMUDIAN TUNGGU UNTUNG SAHAJA) dan dalam institusi kewangan konvensional yang memperolehi untung melalui cara FOREX adalá tidak halal di sisi Islam. Ia adalah keputusan Panel Penasihat Shariah dunia yang bernaung di bawah nama Auditoría y Auditoría Organización para las instituciones islámicas (AAOIFI). Antara panel penasihat Shariahnya adalá Syeikh Mufti Taqi Uthmani, Prof. Dr. Syeikh Wahbah Zuhayli, Prof. Dr. Syeikh Siddiq Dharir, Syeikh Abdullah al-Mani, Dr. Abd Sattar Abu Ghuddah, Syeikh Dr. Nazih Hammad, Syeikh Dr. Hussain Hamid Hassan, Syeikh Nizam Yaquby, Dr. Mohd Daud Bakar, Syeikh Al-Ayashi al-Sadiq Faddad, Syeikh Dr. Ajil Nashmi dan ramai lagi. KEDUA. Hukum las operaciones de cambio de yang dijalankan sendiri - Bagi mengetahui hukum bagi bentuk Kedua ini, Pertama-tamanya ia tertakluk kepada: - a - Terdapat unsur judi atau tidak apabila membeli dan menjual matawnag hanya kerana mengharap keuntungan dari perbezaaan nilainya. Bukan kerana digunapakai de negara matawang terbabit. Maka setah kajian perinci oleh JAKIM dan ISRA, mendapati unsur judai adalah wujud maka semua jenis forex trading adalah HARAM. B - Kesohihan dan kewibawaan plataforma de syarikat dari sudut lesennya dan pengenalannya. Ia diperlukan bagi mengelak y un ditipu oleh plataforma syarikat yang tidak sebenar. Butiran terperinci berkenaan plataforma ini mestilah diteliti dan boleh diperolehi. Jika tidak, transaksi y una adalah syubhat dari awal lagi keran terdapat unsur gharar. B - Plataforma de Jika tersebut punyai wibawa dan lessen serta información yang sangat mencukupi, perkara kedua adalah menilai akta-akata berkaiatan dengan aktiviti ini dari badan berwajib di Malaysia. Ini perlu bagi memastikan y un tidak terlibat dengan aktiviti menyalahi undang-undang Negara. Jika yang kedua juga lulus, saya kira transaksi jual matawang asing dan simpan dan kemudian jual semula apabila harga tukarannya naik adala harus kerana secara automatiknya dilaksanakan menurut kaedah lsquospot. Namun mari kita sama-sama cuba mehami dan menyemak bagaimana proses ini dilakukan secar ringkas dan melihat pandangan Islam tentangnya. Setakat apa yang diterangkan oleh persona yang terlibat dan yang tahu berkenaan cara forex trading memlali internet ini. Ia seperti berikut: - 1) Ia mempunyai modal mínimo. Sebagai contoh USD 1, USD 100 por lain-lain, entre otros productos por el comercio de divisas masing-masing. 2) Dengan modal itu, plataforma del syarikat del pihak forex que negocia en el akan membukakan satu akaun khas buat peserta. ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,. Gambaran mudahnya adalah: - Katalah modalnya USD 100 yang dibeli dengan tukaran semasa hari tersebut USD 1 RM 3.6, dan dibuka kaunter lsquoselling melalui plataforma syarikat tersebut. Sebagai Contoh, pada ESOK harinya apabila dilakukan analisa terhadap pegerakan je de calificación matawang, didapati je de calificación USD mengukuh berbanding Ringgit iaitu USD 1 RM 4 Tatkala UIT, ia Akan botón menekan jual USD 100 Dan memperolehi RM 400. Ini bermakna ia telah beroleh keuntungan sebanyak RM berbanding 40 Harga belian asalnya tadi Pihak Syarikat FOREX ini MESTILAH Seluruh memasukkan RM 400 UIT sebaik Sahaja transaksi jual beli dilakukan, TIDAK DIBENARKAN DILEWATKAN UALT DIMASUKKAN SEBAHAGIAN SAHAJA, jika dentro Contoh di atas, hanya RM 40 dimasukkan, manakala Baki modal sebanyak RM 360 hanya Akan dimasukkan sejurus peserta menutup akaun pada Hari tersebut. Isu Shariah. Jika ini tidak berlaku, el maka ia lulus dari sudut Shariah, el nombre de jika kelewatan berlaku, isl Shariah di sini adalah berlaku penangguhan dalam penyerahan matawang ringgit. Ini menjadikan ia bercangah dengan arahan Nabi s. a.w: - Dalam menukar wang dengan wang, Nabi y otros niños panduan yang mesti dipatuhi iaitu: Ertinya. Sesungguhnya Rasulullah s. a.w berkata. Pertukaran Antara perak dan emas adalah Riba kecuali jika ia serentak secara dilakukan (sera, terima dentro de satu masa) (Riwayat musulmana, hay 1586, 3/1209) Manakala pembelian secara Hutang dari Salah satu Antara Dua pihak adalah haram berdasarkan hadis: - Ertinya. Profeta vio melarang dari menjual emas dan perak secara berhutang (Riwayat Al-Bujari, hay 2070, 2/762) Imam An-Nawawi telah menyebut dengan Terang bahawa párrafo ulemas telah bersepakat wajibnya syarat sera, terima dentro de satu masa atau lsquoTaqabud Samada secara Hakiki (fizikal ) (Syarah Sohih Muslim) Cadangan. (Ataque a la izquierda) (Syarah Sohih Muslim) Cadangan. Mesti dipastikan bahawa sinasa transkasi jual beli dilakukan, kesemua modal dicampur untung dimasukkan de dalam akaun kita tanpa sebarang tangguh, secara automatik juga kita boleh mengeluarkan wang tersebut tanpa sebarang halangan. 3) Terdapat syarikat yang mensyaratkan mínimo modal yang tinggi seperti USD 1000 dan lain-lain jumlah. Untuk itu menakaran apa yang dinamakan apalancamiento yangmana modal peserta akan digandakan. Sebagai contoh, katalah modal sebenar y un adalah USD 100. Maka anda dikehendaki recuerdo atau secara pilihan memlih gandaan yang dikehendaki. Seperti 1. 10 modalidad de la cerveza modal y un akan digandakan kepada 10 kali menjadi USD 1000 atau jika memilih 1: 100, modalidad de la cerveza anda menjadi USD 10000. Dengan jumlah baru inilah matawang anda akan di pasarkan di pasaran. El uso de diversos instrumentos financieros o de capital prestado, como el margen, para aumentar el potencial de retorno de una inversión. El apalancamiento se puede crear a través de opciones, futuros, margen y otros instrumentos financieros. Por ejemplo, digamos que tiene 1.000 para invertir. Esta cantidad podría invertirse en 10 acciones de Microsoft, pero para aumentar el apalancamiento, podría invertir los 1.000 en cinco contratos de opciones. Entonces usted controlaría 500 acciones en lugar de sólo 10. (Rujukan) Jika benarlah apa yang saya gambarkan ini, transaksi forex menggunakan Leverage ini adalah HARAM kerana ia dikira menjual matawang yang tidak di dalam milik anda. Milik sebenar y una hanyalah USD 100 tetapi yang dijual adalah 10,000. Ia berdasarkan apa yang disebut oleh Nabi s. a.w. Ertinya. Janganlah kamu menjual sesuatu Yang di tidak dentro milikmu (Riwayat Abu Daud, 3504, 3/283) Malah saya juga hampir pasti, Wang Yang digandakan oleh Syarikat UIT dikira sebagai Pemberian pinjaman dan sudah tentu mereka Akan mengambil sedikit keuntungan Samada diketahui atau tidak diketahui Oleer peserta. Jika ini berlaku, sekali lagi riba telah berlaku. Bagi mengelakkan perkara yang ditegah oleh Islam dari berlaku di sini, penggunaan apalancamiento 1: 1 sahaja yang dibenarkan. Wallahualam. 4) Diberitakan juga pihak syarikat menasihatkan pescado de agar de frutas y hortalizas frescas de 30 sandalias de frutas sin semillas de comercio dijalankan. Dan jika terdapat masala kemungkinan rugi atau apa yang dinamakan margen de llamada, pihak peserta dibenarkan untuk membuka kaunter satu lagi samada jual atau beli bagi menyeimbangkan kemungkinan rugi. Pandangan. Wallahualam, jika semunya dilaksanakan dengan jelas perangangan yang betul. Setakat ini saya tidak nampak adanya masala Shariah dalam tindakan ini KECUALI IA MEMPUNYAI ELEMN PERJUDIANO YANG JELAS kerana membeli nilai matawang untuk dijual apabila nilainya naik sedangkan ia BUKAN KOMODITI. Wallahualam. Walaupun berniaga sendiri divisas dan memenuhi syarat ini ADALAH HARAM kerana sebab utamanya adalah JUDI, tambahan pula sesuatu ia bukanlah yang disukai oleh polisi y economía di dentro de Islam, pertamanya kerana menurut pandangan y economía dentro de un Islam, medio matawang adalah de intercambio Sahaja dan ia bukanlah komoditi yang Wajar Diniagakan bagi memperolehi untung dari perbezaan nilainya. Kita Tahu je de calificación matwang Kini tidak Lagi bersandarkan emas atau Perak, Wang Kertas hari ini (dinero fiduciario) Clasificación no mempunyai je de calificación tersendiri (seperti Logam emas dan Perak) kecuali nilainya datang dari pasaran yang mundial ditentukan la demanda y la oferta oleh di pasaran Dunia. Justeru, menjadikan cara ini bagi miembro anak dan isteri makan bukanlah satú bentuk kerjaya yang terpuji di dalam Islam. Malah es una organización que se dedica al sistema sistemático y al sistema de gestión de recursos humanos. Justeru, fikirkanlah. Jika Anda tidak Ingin menerima padnagan saya, tidak mengapa tetapi bacalah pendapat ulemas besar kewangan Islam Sedunia iaitu Syeikh Mufti Taqi Uthmani dentro de un hal ini: comercio de divisas Forex Por Mufti Muhammad Taqi Usmani Publicado: 11 Zul Qadah 1424, 22 de Noviembre de 2007 P.) es el Forex Moneda Trading halal He adjuntado un documento detallando los aspectos de la empresa. A.) Revisé los papeles enviados por usted. Yo soy de la opinión que estas transacciones no son conformes con Shariah. La condición misma de que usted no puede tomar la entrega de la moneda comprada hace que sea inadmisible. Además, existen otros elementos que, según mi conocimiento, hacen que este comercio sea ilícito en la sharia, como las ventas a plazo, las ventas a corto plazo, etc. Esto se suma al hecho de que las monedas son originalmente un medio de intercambio y sólo deberían cambiarse por Uso personal en diferentes países. Hacerlos una mercancía comerciable solamente para ganar un beneficio es también contra la filosofía básica de la economía islámica. Por lo tanto, no le aconsejo que se entregue a este comercio. Sila Buka Sumber. Forex Trading Adakah y un menje siapa Syeikh Mufti Taqi Uthmani, silka buka di sini untuk mengenalinya. Zaharuddin Abd Rahman 28 Zulhijjah 1428 p / s. Semua pemain forex, no dan jawpaan saya inin adalah jawapan yang dipermudah agar ia boleh difahami orang awam. Jika terdapat kesilapan teknik carajual dan beli, boleh dimaklumakn kepada di ruangan komentar kerana información sobre el tatuaje de los atas jugas y el terciopelo. Syaa tiada masa untuk membuat pembacaan dan kajian sendiri di ketika ini. Sekian Añadir esta página a tus favoritos sitios de marcadores sociales More. Zaharuddin Abd Rahman Tidak dinafikan sistem kewangan Islam yang wujud hari ini masih banyak kelemahan dan kekurangannya. Dari pelbagai jenis sudut, sama ada dari sudut rangka kewangan Dunia yang mengcengkam, sistema de perundangan yang Banyak kalanya tidak bersedia dan tidak menepati, pemegang saham perbankan Islam yang 8216tidak Ihsan Serta terlalu Mengejar keuntungan, sistem perkomputeran dan pengiraan yang masih Lagi 8216terpaksa mengikut rentak majoriti yang konvensional, produk perbankan Islam yang masih terbawa-bawa kehendak pelanggan berminda konvensional, pelanggan yang terlalu 8216demand kesempurnaan pada Praktis perbankan Islam tetapi diri sendiri terlalu jahil tentang Fiqh Muamalat dan kewangan moden hingga akhirnya menjadi racun kepada UMAT Islam, sistem matawang Fiat yang direka, dicipta Dan diatur tidak dengan cara yang betul dan panjang lagi senarainya jika ingin saya kongsikan di sini. Dien senjai tai, shi, yang, yang ingin dikongsikan bersama dalam tulisan ringkas padat ini. Iaitu topik berkaitan sistem pengendalian matawang yang menyukarkan perubahan untuk melahirkan sistema kewangan Islam yang terbaik. Kesalahan pengendalian dan regulasi matawang hari ini telah diakui oleh begitu ramai pakar dari kalangan Musulmanes dan bukan Islam sebagai salah satu punk berlakunya kegawatan kegawatan kegawatan. Di dalam Foro Kewangan Dunia di Ginebra 2010, Penguinsu Majlis Syariah Kesatuan Kewangan Islam Sedunia (AAOIFI) yang juga Naib Presiden Darul Uloom, Karachi, Syeikh Mufti Taqi UThamni telah berusaha berkongsi pandangan sebagai mewakili majoriti besar ulama dan ahli ekonomi Islam Berkenaan sistema matawang. Beliau cuba membawa menyedarkan pemimpin-pemimpin Negara maju untuk membuat satu perubahan radikal jika bizar-benar ingin mengelakkan berulangnya 8216serangan kejatuhan ekonomi di masa akan datang. Sesuai dengan tema programa tersebut yang cuba mencari punca dan penyelesaian bagi kegawatan ekonomi baru-baru ini. Benar, el waktu dan ketika ini, yang praktikal adalah dengan cuba meyakinkan pemimpin Negara maju ini untuk berubah, itu adalah salah satu cara para el sistema de mempengaruhi sistema de danza de la dunia untuk berubah dan dibaikpulih sedikit demi sedikit. Memang kita boleh menunjuk 8216lagak untuk mempertikai itu dan ini dan mengkritik system kewangan islam dengan pelbagai tuduhan keras selagi menumpang di atas sistema kewangan konvensional dan menggunapakai matawang fiat kertas. Namun pandangan ideal semata-mata yang tidak menjejak de bumi pasti akan gagal menyakinkan pemimpin Negara maju untuk berubah, lalu ia akan kekal menjadi mimpi dan idaman sahaja. Atas dasar itu, kita bersyukur dan berterima kasih atenas usaha Syeikh Taqi Uthmani yang amat cemerlang. Beliau mengusulkan idea perubahan praktikal yang mesti dilakukan ole dunia bagi menghasilkan sesebuah sistema kewangan yang lebih dinamik dan selamat di masa akan datang. Salah satu cadangannya patut difahami sebaiknya oleh kita semu, selaku umat Islam sendiri. Kerana bagaimanakah boleh kita mengharapkán perubahan hanya dari minda dan tangan pemimpin barat sedán kita sendiri tidak faham apa yang sepatut dan yang tidak. Justeru, di kesempatan ini saya ingin menegaskán satu perkara sahaja. Tanpa niat Untuk mengulas secara mendalam perihal matawang emas dan praktikalitinya di dunia moden, sebenarnya ada satu ISU yang Lebih tersebut dari ISU básica, yang memahaminya tanpa, emas Dinar matawang (jika MAMPU dilaksana) juga Akan tetap Gagal dentro membentuk sebuah sistema y economía yang Islamik Dan Estabilizar Ia adalah isu kemestian untuk mengembalikan fungsi matawang dalam El Islam. KEMBALIKAN FUNGSI ASAL MATAWANG Imam Abu Hamid Al-Ghazali sejak 900 tahun dahulu telah menegaskan fungsi asal dan asi bagi matawang menurut perspektif Islam. Beliau berkata Penciptaaan dirham dan Dinar (matawang emas dan Perak) adalah benar-benar satu rahmat dari Allah taala, Kedua-duanya pada hakikatnya Tiada je de calificación tersendiri yang Boleh oleh dimanfaatkan manusia (seperti Untuk makan dan minio), tetapi akhirnya semua manusia memerlukannya disebabkan semua Manusia memerlukan nilai suatu komoditi (barang) para la venta de juguetes bagi mendapatkan keperluan asasi makanan dan pakaiannya. Atas sebab UIT, transaksi yang melibatkan pertukaran barangan Antara satu sama Lain dielakkan tidak de Dapat, Namun masalahnya, bagaimana Untuk diukur je de calificación sesebuah barang dan ditetapkan harganya Justeru keperluan UIT, semua barangan keperluan ini memerlukan satu barang perantaraan yang Boleh menjadi ukur rujuk bagi je de calificación. Maka itulah gunanya Dinar dan dirham ini (Wang emas dan Perak), Kedua-dua Logam berharga UIT Akan menjadi ukuran je de calificación sesuatu barangan permanecido kerana KEDUANYA TIDAK MENJADI objektif jual beli, ia menjadi perantaraan, jika Kedua menjadi sistema Seluruh hanya objektif ekwangan Akan Rosak DAN TERGANGGU. Kerana itulah Alá menciptankannya, melalui perantaraannya, pertukaran barangn kepelruan yang menjadi sasaran dan oibjektif jual beli akan terjamin keadilannya. Dari penerangan Imam Al-Ghazzali ini, jelas pendirian ekonomi islam berkenaan matawang tidak kira ia dari jenis emas, perak atau kertas fiat adalah: - a) Matawang mestilah hanya sebagai perantara bagi tranksaksi jualbeli komoditi sebenar sahaja en el sendiri BUKAN komoditi. B) Matawang mesti menjadi panduan ukuran nilai sesuatu barang keperluan. Kedua-dua syarat di atas saling berkait, tanpa salah satu, ia akan gagal menjadi matawang yang dikehendaki oleh Islam. Ini juga konsep yang telah diakui tepat oleh para ahli ekonomi seluruh dunia, khususnya economista musulmán. Malangnya, di ketika ahli cerdik Pandai ini menyarankan dan mengakuinya, pemimpin politik dan Taikon kewangan dan regulador badán utama kewangan Dunia tidak mahu menrima Pakai cadangan dan pandangan tersebut, tidak ia permanecido adalah akibat ketamakan melampau puak korporat dan politik ini. Kesannya, hari ini matawang selan dijadikan sandaran nilai dan medium perantara jualbeli, i sendiri telah dijadikan sebagai KOMODITI yang juga barang yang dijual dan dibeli. Dalam bahasa mudahnya, emas dan matawang sendiri dijadikan sebagai objekti dalam sesuatu transaksi jualbeli, ia sepatutnya hanya menjadi perantara namun kini, fungsinya telah disalahgunakan sehingga menjadi barang jualan dan akhirnya menyebabkan nilainya tidak lagi stabil (fluctuate). Ini mencacatkan fungsinya yang sepatutnya dijadikan sandar atau ukuran bagi nilai komoditi lain. Matwang yang dijadikan sandar nilai sepatutnya mempunyai nilai yang hampir tetap, tidak terlalu banyak berubah dan bergerak. Hanya dengan itu, inflasi dapat dikalal dan jualbeli menjadi stabil dan keadilan tersebar. Namun apacible matawang hari ini di jadikan komoditi, nilai sendiri tidak terkawal. Selain melihat nilai matawang kertas, cuba lihat juga nilai emas hari ini, bukankah ia juga turun naik deng agak kerap..itu tanda emas yang wujud hari eni diperlakukan secara salah oleh manusia. Atas sebab itu, hatta jika ini kita sibuk menginginkan emas untuk dijadikan matawang, namun dengan sikap dan actitud yang menggangap matawang sebagai komoditi, emas perak itu sendri pun akan gagal berfungsi sebagai matawang yang diinginkan oleh Islam. Sebab itulah, perlu difahami, kejayaan menjadikan emas sebagai matawang belum boleh dianggap satu kejayaan mengislamkan ekonomi sama sekali, malah masih amat jauh. Malah, apa yang lebih perlu diperbetulkan adalá sikap, kefahaman dan sistema regulasi kewangan dunia hari ini. Sistem matawang emas dan perak ini pun bukanlah diperkenalkan oleh Rasulullah, malah iah tela wujud sebelum dari kebangkitan Rasulullah. Islam menerima pakai dua logam berharga itu sebagai matawang dan hanya mampu di ISLAMKAN apabila syarat urusniaga matawang yang digariskan oleh baginda Nabi DIPENUHI. Justeru, hanya memperjuangkan matawang emas bukan segala-galanya bagi sebuah ekonomi dan kewangan Islam. Justeru, janganlah ada, yang, menyangka, bahawa, sistema, kewangan, Islam, akan, hanya, menjadi, benar-benar, islam, apabila, menggunakan, emas, perak, sebagai, matawang. Tidak semudah itu. Malah dengan fiat dinero ini juga sistema kewangan islam mampu dicapai jika regulasi dan pengurusan matawang berjaya direfomasikan kepada cara yang betul, sama ada cara ia dikeluarkan, edaran, kawalan dan penggunaannya. MENYEDIHKAN BILA EMAS DIJADIKAN ALAT PELABURAN Lebih menyedihkan, di ketika laungan dan desakan Untuk mengembalikan emas dan perak sebagai matawang dipukul canang oleh UMAT sebahagian Islam, individu yang sama juga kelihatan sibuk memperdagangkan emas dan menjadikannya sebagai sebagai bahan pelaburan. Mereka sibuk membile emas dalam bentuk jongkong yang dijual oleh Banco público, Maybank melalui akaun pelaburan emasnya, atau melalui syarikat-syarikat lain untuk disimpan dan kemudian dijual bagi memperolehi untung atas perbezaan hari ini dan masa hadapan. Kemudian merk menggembar-gemburkan kononnya melabur dalam emas adalá Islamik dan menepati Islam. Hakikatnya itu adala dakwaan terseleweng mereka, ia tersasar dari falsafah matawang yang digariskan oleh Imam Al-Ghazzali, en su mayoría ilmuan Islam. Memang benar, walaupun secara kontraknya jual beli mereka adalah saab apabila menepati syarat serah terima pada satu masa de sama timbangannya (Yadan bi Yadin mithlan bi mihtlin). Tetapi hakikatnya tindakan itu tersasar dari Maqasid al-Shariah kepada penciptaan emas dan perak itu sendiri. Malah jika bizar-benar satu hari kelak emas dijadikan matawang, sebegini yang akan merosakkan sistema kewangan Islam di ketika itu. Mengapa Kerana mereka terlibat dalam mengubah en la playa de los perang yang sepatutnya menjadi matawang kepada komoditi dan objektif untuk membuat untung atas perubahan nilai. Selagi mereka melaksanakan kerja itu, selagi itulah emas juga TIDAK SESUAI en el diccionario Inglés-Español Kelak nanti syiling-syiling matawang emas semuanya disimpan dan disorokkan dari gunapakai, kerana ingin menunggu nilainya menaik. Tatkala itu ia akan tergolong dalam erti ihtikar yang diharamkan. Perlu difahami, EMAS yang sudah dibentuk menjadi perhiasan seperti gelang, rantai, cincin dan sepertinya tidak dilarang Untuk dijadikan komoditi atas sifatnya yang telah bercampur habilidad dengan pembuatan dan ditokok tambah pula dengan Batu Permata dan sebagainya. Tatkala itu, barulah boleh diambil untung atas jualannya. BAGAIMANA KONTEKS HARI INI MATWANG Kertas Disebabkan matawang emas masih tidak wujud di ketika ini, maka bagi memastikan sistema kewangan Lebih Stabil dan selamat pada pandangan Islam, maka apa Sahaja yang menjadi galang ganti kepada matawang emas dan perak juga TURUT wajib DIKENDALI SESUAI SEBAGAI MATAWANG BUKAN KOMODITI . Kesatuan Fiqh Islam sedunia, akur kepada sistema kewangan dunia yang dipegang oleh bukan El Islam, los hombres que buscan los hombres y las mujeres se merecen la vida. Maka atas dasar hajiat. ulemas Sedunia bersama Pakar y economía Islam membuat keputusan keharusan Untuk mengunnapakai matawang Kertas namun mestilah diuruskan menepati Cara Urusan emas dan perak. Iaitu dari sudut hukumnya dan Cara juga pengendaliannya sebagai matawang, iaitu tidak Harus dijadikan komoditi. Atas sebab itu, comercio de divisas walaupun dibuat spot tetapi untuk mengabil untung atas perbezaan nilai matawang, adalah juga HARAM di dalam islam kerana ia lebih kepada spekulasi dan perjudian. Di samping isu-isu lain seperti gharar dan keterlibatan riba dalam apalancamiento. Apapun, yang wang pasti Perniagaan las operaciones de cambio Kertas pelbagai Negara adalah Untuk menraih Untung atas perbezaaan je de calificación matwang adalah HARAM kerana ia adalah judi dan penyebab mudarat kepada Dunia y economía del sistema dan penyumbang kepada inflasi Serta ketidakstabilan je de calificación matawang. Banco-banco Islam di seluruh dunia juga dikalal selia oleh Majlis Syariah masing-masing agarre tiada unsur spekulasi dalam setiap forex trading mereka. Hanya forex untuk tujuan lindung nilai (cobertura) sahaja dibenarkan. Itulah juga keputusan Majlis Shariah Banco Negara Malasia. Forex untuk raih untung atas perbezaan nilai matwang tidak dibenarkan OLEH MAJORITI Majlis Syariah banco-banco Islam walaupun ia dibuat secara lugar. Hasilnya, kita perlu faham, matawang kertas (dinero fiduciario) yang wujud hari ini juga mestilah TIDAK dijadikan komoditi, sama seperti emas dan perak. Itulah yang diwarwarkan por Syeikh Taqi Uthmani semasa Foro de Kewangan Dunia. Bagi mengurangkan masalah di dalam sistema ekonomi semasa. Sebagai jalan pertama untuk mewujudkan sistema ekonomi adil dan menepati Islam. Malangnya dicelah-celah ketamakán manusia hari ini, matawang kertas fiat hari en turut menjadi bahán sasaran dan objektif keuntungan. Bukan sahaja banco-banco terlibat, malah ramai persona juga rambang mata berniaga FOREX melalui plataforma internet, Walau ia ditegah oleer kerajaan, semuanya tidak diendah lagi. Mereka memblei matawang sesebuah Negara (Euro sebagai contoh) para la venta de peluqueros pelaburan bagi menunggu nilainya menaik untuk dijual kembali di pasaran. Inilah punca dan penyebab kelam kabut ekonomi dunia. Sama ada ia dilakukan oleh industri perbankan atau individu. Kesemuanya BERDOSA. Imam Al-Ghazzali berkata. Jadinya, barangsiapa yang membakan berjualbeli matawang (untuk mendapat keuntungan perbezaan nilai), tindakannya sendiri telah BERCANGGAH dengan objktif asal penciptaan matawang. jika dibenarkan mereka berbuat demikian, kelak matawang UIT sendiri Akan menjadi tumpuan dan objektif Lalu Akan bermulalah perbuatan ihtikar (acaparamiento) simpan Untuk tunggu naik Gama jual Dan 1 falsafah larangan dan objktif ini oleh dijelaskan Syeikh Taqi Uthmani de Dapat dilihat dengan Jelas dari pengharaman Riba dan penghalalan Jual beli sebagai ganti kaedah untuk mendapat untung PENYELESAIAN TEPAT DAN TIDAK PELIK Sebarnya cadangan ini tidaklah ganjil dan pelik, malah ia juga telah dicadang oleh ramai pakar ekonomi termasuk yang bukan beragama Islam. Contohnya selepas berlakunya kegawatan pada tahun 1930 an, 8216Economic Crisis Compeo telah dibentuk oleh Cámara de Comercio de Southampton. Para asegurar que el dinero desempeña su función real de operar como medio de intercambio y distribución, es deseable que deje de ser negociado como una mercancía. 2 Malah suatu percubaan praktikal telah dicuba dan didedahkan oleh seorang ahli ekonomi bernama Margrit Kennedy de dalam bukunya bertajuk interés y la inflación de dinero libre. Beliau memaklumkan hasil percubaan pelaksanaan modelo libre de interés DAN MATAWANG TIDAK DIJADIKAN KOMODITI yang dilakukan de pekan kecil Austria pada tahun 1932-1933, diámetro de menyatakan. Cuando más de 300 comunidades de Austria comenzaron a interesarse en adoptar este modelo, el Banco Nacional de Austria consideró que su propio monopolio estaba en peligro de extinción. Intervino contra el Ayuntamiento. 3 Beliau juga bersama beber de los Estados Unidos tela de berusaha bagi mencadangkan sistema alternativo en el país de los Estados Unidos pada tahun 1933, tetapi semua cadangan mereka ditolak. Syeikh Taqi menegaskan. Con el fin de salvar al mundo de tales consecuencias malvadas, el comercio de dinero en sí debe ser detenido. El intercambio de monedas diferentes es, por supuesto, inevitable para el comercio internacional, para el cual una moneda tiene que ser vendida para otra moneda, y un margen de beneficio para el vendedor puede ser incorporado en el tipo de cambio. En la medida en que estas transacciones de cambio se realizan con el verdadero propósito del comercio transfronterizo de bienes reales, no puede plantear un problema. El problema surge cuando el intercambio de monedas se destina a transacciones especulativas en dinero mismo. Desafortunadamente, la mayoría de las transacciones de divisas realizadas en el mercado son puramente especulativas. 4 Ertinya. Bagi menyelamatkan Dunia dari Kesan Buruk, penjualbelian matawang MESTI dihentikan, Namun begitu, pertukaran matawang berbeza adakalanya tidak de Dapat dielakkan bagi keperluan Antarabangsa Perdagangan, yang maná memerlukan pertukaran dan jualbeli matawang berbeza. Dan margen keuntungan penjual mungkin telah dimasukkan dalam nilai tukaran. Biasanya pertukaran dari jenis ini yang didasari olej tujuan-tujuan asas perdagangan komoditi sebenar, ia tidak banyak mengancam ekonomi. Masalah sebenar hanya berbangkit aptitud pertukaran matawang dibujo bagi tujuan spekulasi dalam nilai matawang itu sendiri. Amat malang apabila didapati mayoría transaksi pertukaran matawang dibuat adalá atas dasar spekulasi tulen (judi). Bayangkan, dengan jumlah global de comercio internacional pada Año 2008 Sekitar Unidos 32 billones de dólares, Purata 5 iaitu US88 mil millones setiap Hari, mankala mercados de divisas globales rotación BAGI 8216daily pula dianggarkan pada je de calificación USD 3.98 billones de dólares, 6 iaitu, 45 kali ganda Lebih besar dari jumlah internacional comercio. Inya bermakna hanya 2 daripada pertukaran matawang benar-benar didasari oleh permintaan sebenar oleer kerajaan dan peniga. Baki 98 adalah dilakukan atas dasar spekulasi yang akhirnya menyebabkan inflasi di seluruh dunia dan menjadi salah satu punta ketidakstabilan ekonomi dunia dan kegawatan. 1) Wajib mengóbalikan fungsi matawang kepada asal iaitu penentu nilai barangan (komoditi) perantara kepada proses jualbeli komditi. 2) Tidak menjadikan matawang samada wang fiat atau emas dan perak sebagai komoditi kerana ia hanya akan merosakkan sistema nilai dan ekonomi serta menambah inflasi. 3) Haram hukumnya menyertai FOREX Negociar el Internet de la pericia individual kerana bercanggah dengan undang-undang negara dan banyak syubhatnya de sisi undang-undang Islam. 4) Setiap penasihat Cherámico banco banco-Islam wajib menyemak kembali fatua mereka (jika ada yang membenarkan) yang membenarkan seliaan banco mereka berniaga comercio de divisas walau mematuhi syarat sera, terima sertamerta. 5) Kerajaan Malasia amat patut mengenengahkan idea ini kedalam perbincangan ekonomi dengan Negara-negara maju di seluruh dunia. Saya yakin mereka sedar, hasil membenaRKAN matawang sebagai KOMODITI inilah yang menjadikan Malasia sasaran George Soros pada tahun 1997. Tanyalah Dr. Mahathir tentang hal ini. 6) PAS de Pakatan Rakyat jugando en la arena y en el fondo. Jangan biarkan Syeikh El Mufti Taqi Uthmani keseorangan dalam lontaran ideanya. 7) Kepada penyokong-penyokong matawang emas Dinar, Jangan Anda terlibat dentro Perdagangan emas jongkong sebagai komoditi kerana Anda adalah punca kegagalan sistema UIT diyakini kerana oleh Barat nilainya juga turut Akan menjadi fluctuar Anda kerana. 8) la divisa YANG DIBENARKAN hanyalah a) Untuk lindung je de calificación (cobertura) b) Untuk Tukar conducto kerana Urusan luar Negara (yang biasanya Tukar di cambio de moneda) yc) de la divisa tukaran matawang yang diperlukan kerana perdangangan komoditi di peringkat Antarabangsa yang memerlukan penggunaan matawang berbeza. 9) Untuk el mercado de divisas raih keuntungan yang dilakukan oleh Individu sebenarnya Kecil sekali berbanding FOREX yang dilakukan oleh Banco Central de Malasia dan banco-banco Komersial. Kerajaan Malasia sepatutnya MENIMBANG KEMBALI DASAR FOREX yang besar ini terlebih dahulu. Bukankah de Bangladesh BNM pernah rugbi berbillion ringgit akibatnya. Kesimpulannya Kedua-dua Forex dari institusi dan perseorangan sama sekali tidak menepati Maqasid Sharia dan merosak fungsi matawang. 10) Sekadar menyimpan emas Untuk diri sendiri di kemudian Hari, Tiada Masalah di sisi Islam dan Maqasid Sharia. Apa yang saya sifatkan sebagai bermasalah dentro tulisan ini adalah yang simpan emas sekejap, jual kemudian, kemudian simpan balik, kemudian jual semula. Iaitu mereka yang menjadikan en la cesta de la compra secara kerap kerana meraih untung perbezaaan nilainya. Jadi, jangan salah faham tulisan ini sebagai en total melarang simpanan emas. Terima kasih kepada sesiapa yang MAMPU Membaca sehingga tamat artikel ini dan khusunya bagi mereka yang MAMPU memahami tulisan ini. Sampaikanlah ia kepada sesiapa yang mampu memgambil manfaat darinya. Zaharuddin Abd Rahman 1 Februari 2010He también tiene un Master en Derecho Islámico (Hons) de la Universidad de Al-Yarmouk, Jordania y una Licenciatura (con honores) en Usuluddin de la Universidad de Malaya. Es uno de los pocos estudiosos de la Shariah en Banca y Finanzas Islámica que poseen tanto un sólido fondo de investigación académica como una aplicación de las finanzas islámicas en los bancos islámicos. Fue nombrado miembro del Comité Shariah del Banco EXIM el 2 de abril de 2013. Ha escrito numerosos libros y cientos de artículos sobre Jurisprudencia Islámica y Bancos Islámicos y otras revistas de la Shariah, incluyendo revistas locales e internacionales. Él aparece con frecuencia en la televisión y la radio locales que presentan en varios temas de Shariah especialmente con respecto a transacciones comerciales islámicas. También asesora a otras instituciones financieras islámicas y empresas corporativas en Malasia y en el extranjero, que incluyen a BNP Paribas Malasia Berhad, ACR ReTakaful Berhad (Malasia), ACR Takaful MEA (Bahrein), Yasmin Holdings Plc Malasia, También el Shariah Expert amp Consultor de Bank Negara Malaysia. Actualmente se desempeña como Profesor Asistente en el Kuliyyah de Economía y Ciencias de Gestión de la Administración, Universidad Internacional Islámica de Malasia.
No comments:
Post a Comment